educant al segle XXI

Ja tenim col·legi professional!

Posted on: febrer 5, 2009

Allò que deiem… que les línees parel·leles poden trobar-se… i quan es tracta d’esmerçar esforços crec que és una sort que conflueixin i es pugui treballar conjuntament.

Us explico la història el més breument possible:

Tal i com apareix al bloc, a “la peixera“, em poso en contacte amb la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB per sol·licitar un espai per trobar-nos. Com que no em responen, hi truco i, per casualitat m’atén la secretària del deganat. Molt amablement, vol ajudar-me a agilitzar el tràmit i li comento el motiu de la trobada. Ella m’aconsella que parli directament amb la Degana de la Facultat perquè el tema “s’ho mereix”, a part de seguir el protocol per aconseguir l’espai (per cert, encara no m’han respost de “l’Administració de Centre”!).

Immediatament li passa la trucada a la Degana de la Facultat de Ciències de l’Educació, qui mostra molt interès pel tema, ja que té una proposta sobre la taula EN EL MATEIX SENTIT: professionalitzar els mestres d’Ed. Infantil i Primària amb la col·legiació d’aquest col·lectiu. El Deganat em facilita el contacte amb la persona que porta el tema i aquesta em proposa una entrevista per parlar-ne. Quedem pel dia 10 de febrer. Com que havíem ajornat la trobada (a Manresa) em va semblar bé acceptar per poder-vos-hi aportar la informació que, m’havien avançat, es tractava d’una iniciativa provinent d’un Col·legi Professional que ja existeix, el CDL (¿?!!)…

El què no m’esperava era rebre un e-mail directament del Deganat del CDL que, informat des de la UAB del repte que ens havíem proposat, em convidava a ser rebuda per la Degana per informar-me de les iniciatives que aquest col·legi havia iniciat en la mateixa línia que s’havia orientat la nostra acció des del bloc.

Vaig acceptar la proposta i ahir mateix em vaig entrevistar amb la Sra. Josefina Cambra, Degana del CDL (Col·legi oficial de doctors i llicenciats en filosofia i lletres i en ciències de Catalunya – Al servei de la professió docent).

No em voldria allargar més en aquesta explicació, tot i que crec que valdria la pena poder compartir la informació que vaig rebre sobre els orígens d’aquest Col·legi Oficial centenari (de fet jo havia sol·licitat comparèixer amb “un grup de col·legues interessats”, però se’m va respondre que aquest podria ser un segon pas, si escau… i com que va ser tot tan precipitat…).

Segons els Estatuts originals d’aquest Col·legi (més antic que la “professió de mestre d’escola”, ja que va néixer quan “estudiar” era el privilegi d’uns pocs) només hi podien accedir els llicenciats, tot i que, segons la Degana, ja fa temps que es tenia present la conveniència per a la professió docent d’incorporar-hi tot un col·lectiu que havia nascut i s’havia anat multiplicant en nombre, arrel de la Llei General d’Educació del 1970, amb l’establiment de l’escolaritat obligatòria de tots els infants. Tanmateix la normativa vigent no ho permetia… fins ara.

Bona part  dels arguments exposats per la Degana respecte a la línia de treball actual del CDL queden recollits en la seva recent compareixença davant la Comissió d’Educació del Parlament  (us recomano us l’escolteu).

A més de satisfer-me el què vaig sentir en paraules de la Sra. Cambra, em van acabar de convèncer els FETS: El CDL ha modificat recentment els seus ESTATUTS (la darrera modificació publicada al DOGC del 7/8/08… fa només 5 mesos!).

Aquests ESTATUTS estan formulats amb l’objectiu que la nostra pugui ser reconeguda com a Professió Regulada com es recull en la normativa europea. En aquest sentit, el més RELLEVANT  (fa poc temps que s’ha “lligat” el procediment) és que els Mestres Diplomats ens podem inscriure JA com a membres de ple dret d’aquest col.legi. Segons la Sra. Cambra, amb la presentació d’aquest títol i la certificació de 3 anys consecutius d’exercici de la docència dins dels darrers cinc anys, serem considerats com a titulars de “grau de mestre en educació primària” o  de “grau de mestre en educació infantil” (títols derivats de l’adequació a l’Espai Europeu d’Educació Superior)  i, per tant, podem col·legiar-nos!, el què significa la professionalització de la nostra feina.

No sé què en pensareu, però a mi em sembla una bona notícia, ja que una vegada siguem membres del col.legi, tots aquells professionals amb un objectiu comú respecte a la nostra professió (p.ex. els mestres i professors d’Ed. Infantil i Obligatòria), si sumem un grup significatiu i cohesionat, podem constituir una Comissió (m’informà la Degana) amb veu pròpia que ens permeti vetllar per la nostra professió i per nosaltres com a professionals, tant en la vessant de la pràctica docent com en la del nostre rol i prestigi social -darrerament tan qüestionat fins i tot pels mitjans de comunicació (oi, Sílvia?).

I acabo, perquè ja n’hi ha prou per avui… no voldria que agaféssiu una “indigestió d’informació”. Reflexioneu-hi (si ho feu en veu-alta-amb-comentaris-al-bloc podrem compartir-ho tots).

Considereu si “tot això” podria ser el nucli de la trobada que tenim pendent? … Quanta gent s’hi “apuntaria”?

Jo agafaria la paraula a la Sílvia Cano i anar-nos inscrivint a través del seu correu: CONFIRMAT el dia 21, que ella pugui saber “si hi cabrem en el local” o si cal replantejar-se portar a terme la trobada (si som quatre podríem quedar al “Zurich” de Plaça Catalunya, no? he he).

Bona nit.

Ana M. Reyes

Anuncis

10 Respostes to "Ja tenim col·legi professional!"

OSTRES! Quina bona notícia! tinc la sensació que és com si de cop tinguéssim mig camí fet!
M’agrada saber que gent de la universitat i demés també estiguin sensibilitzats pel tema, ja que ells/elles gaudeixen de més contactes.
Per mi és important haver trobat això; crec, però, que estaria bé crear una comissió específica de mestres dins d’aquest col·legi per donar resposta més específica a les nostres necessitats, inquietutds i reptes.
Malgrat això, la idea de crear una plataforma o associació, que us assembla, independentment del col·legi? N’hi ha poques, i de conegudes una o dos (Rosa Sensat, de tota la vida, MEM(Moviment Educatiu del Maresme).

salutacions!!

A mi em sembla bé la idea de crear una plataforma, que a més sembla que és una cosa que no necessita gaire paperassa. En podem parlar el dia de la trobada. Per cert, espero que aviat la gent em comenci a enviar confirmació d’assistència a l’adreça:

silviacano1968@yahoo.es

Fins aviat.

Ostres, Anna, quina feinada que heu fet!!! Des de començament d’aquest segon trimestre no havia entrat al bloc i ara em trobo amb que JA TENIM COL·LEGI!!!.
La veritat és que ja m’havia fet a la idea d’un “Col·legi de MESTRES” (m’agrada aquesta paraula, porta tantes coses implícites!), però també trobo positiu i ens estalviarà un munt de feina i paperassa el poder col·legiar-nos al Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats…” (que potser hauria d’afegir “…i Diplomats”?).

Trobo també molt adient el crear una comissió, com diu la Lourdes, dintre del Col·legi, per tal de tractar directament i en exclusiva el nostre col·lectiu.

A mi m’és difícil poder assistir a la trobada que prepareu, però si us puc servir d’ajuda de manera “virtual”, no dubteu en dir-ho!

Salutacions!

Hola! acabo “d’aterrar” en el vostre blog i estic molt interessada en tot el que esteu movent. Crec que és imprescindible la unitat entre nosaltres i un gran pas, com molt bé deieu, és la nostra representació jurídica. Confirmo la meva assistència per al dia 21. Sóc de Barcelona i agrairia que em facilitèssiu la direcció exacta per tal d’arribar-hi. Tinc alguns dubtes que m’agradaria anar compartint amb vosaltres sobre la finalitat de la trobada. No sé si serà millor via e-mail o a través del mateix blog. Aprofito per felicitar-vos a tot@s els que hi participeu

Hola,

He estat una mic despenjada ençà que vaig enviar el meu comentari al blog. Ara he vist que teniu data pel Col.legi de mestres. Em sembla bé però jo no puc el dia 21 de febrer.
També constato que hi ha poca gent.. Realment estem poc units.
Aprofito per fer una crida d’unió i poder posar-nos d’acord d’una vegada. Cal juntar tots els nostres esforços siguin de la pública o la concertada per protestar per la política tan nefasta que porta a terme el departament amb el capadavant del conseller Maragall. Podríem anar passant la veu no???

Llavors… com queda el tema? Ho estic buscant i no acabo de veure-ho… col·legi de mestres o bé d’ensenyants d’educació obligatòria? Sóc professora de secundària, i encara que llicenciada em sentiria més identificada en un col·legi d’aquestes característiques que amb el CDL perquè seria un col·legi exclusivament dedicat a la docència…
Ànims i endavant!
Anna

Hola de nou! torno a ser la Mònica. No sóc gran experta en informàtica i no sé si és culpa meva que no he trobat la resposta al meu missatge al blog. Em podeu assegurar que la trobada sigui el dia 21???per mi és un “petit” esforç, sóc de barna i no tinc cotxe. També estava pensant en la necessitat d’unitat entre els mestres. Poriíem buscar la manera d’organitzar-nos en petits col·lectius?? ho dic per la facilitat de trobar-nos gent de barcelona a barcelona, gent de manresa a Manresa…I també tenia curiositat de quantes persones interessades en aquesta iniciativa estem parlant?? Jo faig una mica de teatre i clown, i se m’acudia la idea de moure a la gent a través de l’espectacle, afrofitant que estem tant acostumats a la publicitat!!! I fer sentir la nostra veu per arribar a tots els mestres que, segur que si coneixen la vostra feina, s’unirien. Ja m’anireu informant, doncs. Us afegeixo el meu mail m0ni_ka@hotmail.com

Ah, una altra cosa, i respecte a la propera vaga convocada pels sindicats, teniu alguna proposta??
sento si sóc molt pesada!!

Hola Mònica! de pesada res, això és que tens moltes inquietuds i preguntant és com s’aprèn i es resolen (no és això justament el que diem als nens i nenes?). No sé si has votat la data de la trobada a l’enquesta del bloc; ara per ara seria millor que et posessis en contacte amb la Sílvia Cano per confirmar la teva assistència (silviacano1968@yahoo.com). Havíem descartat el local de Manresa perquè erem poca gent i deiem de trobar-nos a Barcelona en petit comité. Jo també visc a Barcelona. imagino que penjarem al bloc, el lloc i l’hora; la Sílvia comentava que millor cap al migdia, inclús dinar en algun lloc tranquil, ja que ella ha de baixar de Manresa. Jo havia de fer muntatges al matí, o sigui que si és més cap al migdia també em va bé.

Respecte de la vaga………….. NO COMMENT! Sempre som els/les mateixos/es pringats/ades que estem a totes les mogudes, perquè tenim inquietuds, il·lusions i compromís amb allò que fem.

Un salut!

Hola a tothom! doncs ja ens posaré amb contacte amb la Silvia per veure com heu quedat finalment.

gràcies i fins haviat

monik

Els comentaris estan tancats.